|
www.gw03rzeszow.fora.pl Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Rzeszowie Forum grupy GW03 (2007 - 2010)
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ewelina21
Administrator
Dołączył: 01 Kwi 2008
Posty: 207
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Strzyżów
|
Wysłany: Wto 22:12, 01 Kwi 2008 Temat postu: Wstęp do nauk administracyjnoprawnych - P. Zaborniak |
|
|
Zestaw zagadnień obowiązujących w ramach zaliczenia wykładu pt. "Wstęp do nauk administracyjnoprawnych":
1. Rodzaje oraz przedmiot nauk badających administracje publiczną.
2. Pojęcie administracji publicznej.
3. Przedmiot i podmiot administracji publicznej.
4. Interes publiczny w administracji.
5. Cechy administracji publicznej.
6. Płaszczyzny działań administracji publicznej.
7. Stosowanie przed amdinistrację publiczną władztwa administracyjnego.
8. Zasada praworządności.
9. Określenie prawa administracyjnego.
10. Prawo administracyjne wobec pozostałych gałęzi systemu prawa.
11. Metody badawcze prawa administracyjnego.
12. Wykładnia prawa administracyjnego.
13. Cechy prawa administracyjnego.
14. Obszary prawa administracyjnego.
15. Źródła prawa administracyjnego.
16. Rodzaje źródeł prawa administracyjnego.
17. Pojęcie stosunku administracyjnoprawnego.
18. Charakterystyka stosunku administracyjnoprawnego.
19. Rodzaje stosunków administracyjnoprawnych.
20. Organ administracji publicznej - rodzaje tych organów.
21. Urząd, a organ administracji.
22. Formy działania administracji publicznej.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Ewelina21 dnia Pon 12:41, 21 Lip 2008, w całości zmieniany 14 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
eldrin
Dołączył: 11 Cze 2008
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 16:28, 11 Cze 2008 Temat postu: |
|
|
hej, macie może opracowane te pytania?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Ewelina21
Administrator
Dołączył: 01 Kwi 2008
Posty: 207
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Strzyżów
|
Wysłany: Czw 13:24, 12 Cze 2008 Temat postu: |
|
|
(skopiowane z forum gw02)
1. Rodzaje oraz przedmiot nauk badających administracje publiczną:
2. Pojęcie administracji publicznej:
Zaspokajanie indywidualnych i zbiorowych potrzeb obywateli przez prawnie do tego celu powołane organy i instytucje w ramach prawnie ustalonych zadań kompetencji w prawnie określonych formach.
3. Przedmiot i podmiot administracji publicznej:
- Administracja publiczna w ujęciu przedmiotowym - to działalność wykonywana przez państwo, przez samorząd terytorialny i inne wskazane w prawie podmioty w celu wykonywania zadań publicznych i interesu publicznego,
- Administracja publiczna w ujęciu podmiotowym - to struktura składająca się z organów administracyjnych innych jednostek administracyjnych. Wg Kuleszy i Dębskiego przez administrację publiczną rozumie się zespół działań, czynności i przedsięwzięć organizatorskich i wykonawczych prowadzonych na rzecz realizacji interesu publicznego przez różne organy, podmioty i instytucje na podstawie ustawy i w określonych prawem formach.
4. Interes publiczny w administracji:
Interes publiczny- jest to interes wszystkich ludzi żyjących w ramach politycznie zorganizowanej wspólnoty, gdzie zapewniona jest realizacja interesów ogółu z poszanowaniem interesów jednostki.
5. Cechy administracji publicznej:
- działanie w imieniu i na rachunek państwa, - charakter polityczny,
- działanie na podstawie prawa i w granicach przez prawo wyznaczonych,
- nie osiąganie zysku z działalności,
- charakter jednolity, ogólny, monopolistyczny, bezosobowy, władczy,
- zorganizowanie i działania na zasadzie kierownictwa i podporządkowania,
- oparcie na pracy zawodowego fachowego personelu urzędniczego,
- działanie w sposób ciągły i stabilny oraz z własnej inicjatywy.
6. Płaszczyzny działań administracji publicznej:
a) reglamentacyjno-dystrybucyjna – realizowana w formie wydawania decyzji administracyjnych, sfera bezpośrednich stosunków urząd- obywatel.
b) organizatorska sfera bardziej rozbudowana związana z zaspokojeniem potrzeb społecznych całych grup obywateli ( ochrona zdrowia, świadczenia socjalne)
7. Stosowanie przed administrację publiczną władztwa administracyjnego:
Władztwo administracyjne- jednostka działająca jako organ państwa może przeprowadzić swoje zarządzenia w drodze przymusu państwowego, czyli organy państwa posiadają władztwo. Władztwo administracyjne- to prawo użycia przymusu bezpośredniego przez organy admin. dla realizowania ich jednostronnych zarządzeń. Akty adm. korzystają z domniemania ważności- podmiot którego akt dotyczy jest zobowiązany dostosować się do niego. Władztwo nie jest jedyną formą działania administracji.
8. Zasada praworządności:
Organy administracji państwowej działają w granicach i na podstawie prawa. Zachowaniu praworządności służą gwarancje materialne: całokształt warunków ekonomicznych, oświatowych i socjalnych oraz gwarancje formalne: urządzenia polityczne i prawne ustanowione dla zabezpieczenia przestrzegania prawa przez wszystkich adresatów.
9. Określenie prawa administracyjnego:
Prawo administracyjne- jest zespołem norm które regulują administracyjną działalność państwa- funkcja administrowania. Podział norm prawa adm:
1)ustrojowe prawo adm,
2)postępowanie admin,
3)materialne prawo admin.
Podział według charakteru stosunku łączącego organ stosujący normę z adresatem działania: 1)dotyczące sfery zewnętrznej,
2)dotyczące sfery wewnętrznej.
10. Prawo administracyjne wobec pozostałych gałęzi systemu prawa:
Prawo administracyjne a inne gałęzie prawa- prawo konst. i prawo adm należą do dziedziny prawa publicznego, pod względem teoretycznoprawnym prawo konst. i admin. stanowią jedność gdyż posługują się tymi samymi konstrukcjami i regułami. Pr admin jest skonkretyzowanym pr. konst. (jednakże nie można tego odnosić do wszystkich typów norm).
11. Metody badawcze prawa administracyjnego:
12. Wykładnia prawa administracyjnego:
13. Cechy prawa administracyjnego:
· ma charakter indywidualny – łączy podmioty w celu rozstrzygnięcia pewnej konkretnej sprawy,
· jest to stosunek władczy – podmiot administrujący mocą przyznanych kompetencji jednostronnie decyduje o treści danego stosunku prawnego i mocą władztwa może zastosować określone środki w celu przymuszenia do danego zachowania.
· podstawą prawną każdego stosunku prawnego są przepisy prawa administracyjnego,
· rozstrzygnięcie konfliktów powstających w trakcie realizacji danego stosunku prawnego następuje w trybie procedury administracyjnej nadzorowanej przez NSA
14. Obszary prawa administracyjnego:
15. Źródła prawa administracyjnego:
· konstytucja – określa ustrój państwa, miejsce władzy wykonawczej, porządkuje kwestie związane z usytuowaniem administracji rządowej i samorządu terytorialnego, określa kompetencje prezydenta, prawa, wolności i obowiązki obywatela
· ratyfikowane umowy międzynarodowe,
· ustawy – tylko te, które są źródłem prawa administracyjnego , regulujące funkcje i zadania administracji, związane to jest z zasadą nadrzędności ustawy i wyłączności (np. ograniczenie swobód może odbywać się tylko z mocy ustawy)
· rozporządzenia z mocą ustawy,
· rozporządzenia zwykłe – rozwijają postanowienia ustawy. Może tu wystąpić upoważnienie obligatoryjne (minister musi wydać rozporządzenie) lub upoważnienie fakultatywne (nie mus )
· akty prawa miejscowego – lokalne, obowiązujące na pewnym terytorium (wydają je: organy samorządu terytorialnego, wojewodowie). Wydają je ponieważ:
- lokalne organy dostosowują normy prawne do miejscowych uwarunkowań,
- rozstrzygają istotne elementy życia na danym terytorium,
- działają samodzielnie w sytuacjach kryzysowych bez poleceń z centrum
Nie są aktami prawa powszechnie obowiązującego:
- akty prawa wewnętrznego,
- akty wydawane przez organy samorządów np. lekarskich,
- akty wydawane przez centralne organy administracji np. Wyższy Urząd Górniczy
16. Rodzaje źródeł prawa administracyjnego:
powszechnie obowiązujące wg konstytucji ( akty normatywne), - akty prawne kierownictwa wewnętrznego, - nieformalne źródła prawa: fakty prawotwórcze sytuacje pewnej aktywności człowieka doprowadzające do powstania prawa ( prawo zwyczajowe, umowa, precedens, nauka, stanowienia prawa.)
17. Pojęcie stosunku administracyjno prawnego:
Stosunek administracyjno prawny to wszelkie zależności między dwoma podmiotami: organem administracji publicznej ( administrującym) a osobą fizyczną i prawną, czyli administrowanymi wyznaczane przez normy prawa administracyjnego.
Na stosunek administracyjno prawny składają się elementy:
· przedmiot – oznacza to, że dana sprawa mieści się w sferze działań podmiotów administrujących i zależna jest od kompetencji.
· podmiot – z jednej strony podmiot administrujący a z drugiej osoba fizyczna lub prawna jako administrowani,
· obowiązki i uprawnienia – jest to treść stosunku prawnego czyli wzajemny układ między stronami ( zgodnie z przepisami prawa administracyjnego).
Cechy stosunku administracyjno prawnego
· ma charakter indywidualny – łączy podmioty w celu rozstrzygnięcia pewnej konkretnej sprawy,
· jest to stosunek władczy – podmiot administrujący mocą przyznanych kompetencji jednostronnie decyduje o treści danego stosunku prawnego i mocą władztwa może zastosować określone środki w celu przymuszenia do danego zachowania.
· podstawą prawną każdego stosunku prawnego są przepisy prawa administracyjnego,
· rozstrzygnięcie konfliktów powstających w trakcie realizacji danego stosunku prawnego następuje w trybie procedury administracyjnej nadzorowanej przez NSA
18. Charakterystyka stosunku administracyjnoprawnego:
19. Rodzaje stosunków administracyjno prawnych:
Rodzaje stosunków administracyjno-prawnych:
· z uwagi na rodzaj adresata :
- zewnętrzne – miedzy podmiotami niepodporządkowanymi,
- wewnętrzne – w ramach podległości służbowej,
· z uwagi na czas trwania :
- jednorazowe – np. okazanie dokumentów policjantowi,
- okresowe – trwające przez pewien czas określone przepisem generalnym lub aktem administracyjnym ( np. korzystanie z usług sanatoryjnych)
- trwałe – np. decyzja o przydziale mieszkania, obowiązek podatkowy, świadczenie z pomocy społecznej,
· z uwagi na podstawę prawną:
- materialne: wszystkie wymienione wyżej i wywołujące skutki w sferze prawa materialnego.
- procesowe : powstałe na tle stosunku materialnego kiedy toczy się postępowanie przed danym podmiotem administrującym. Zaczyna się z chwilą wszczęcia postępowania a kończy z chwilą wydania decyzji.
- sporno – administracyjne : zaczyna się od zaskarżenia aktu indywidualnego a kończy z chwilą wydania danego wyroku przez sąd. Tylko w tym stosunku pozycje administrującego i administrowanego wyrównują się.
20. Organ administracji publicznej - rodzaje tych organów:
21. Urząd a organ administracji:
22. Formy działania administracji publicznej:
Organy adm. publ. mogą działać tylko w relacji do prawa. Działanie admi. to nie tylko wydawanie aktów adm dotyczących spraw indywidualnych, bądź podejmowanie innych czynności prawnych, ale też inne formy aktywności, jak np. działania faktyczne, które muszą być oparte na prawie, kontrolowane i niekiedy mogą rodzić pewne skutki prawne. Podział:
1)czynności prawne(objawienie woli organu adm w celu wywołania określonych skutków prawnych)
a)gdy admin działa władczo to mamy do czynienia z czynnościami administracyjnoprawnymi,
b)gdy admin nie działa władczo lecz posługuje się czynnościami prawa cywilnego,
2)inne działania adm, nie polegające na wydawaniu aktów prawnych, nie będące czynnościami prawnymi:
a)działania społeczno-organizatorski(polegają na organizowaniu wszelkiego rodzaju akcji społecznych),
b)działania faktyczne zwane czynnościami materialno-technicznymi(prowadzenie różnych rejestrów, ewidencji, kartotek, sporządzanie maszynopisów),
c)zwykłe poświadczenia(poświadczenie jest aktem stwierdzającym tylko istnienie określonego stanu faktycznego lub stanu prawnego)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Ewelina21
Administrator
Dołączył: 01 Kwi 2008
Posty: 207
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Strzyżów
|
Wysłany: Czw 10:27, 26 Cze 2008 Temat postu: |
|
|
Oceny z egzaminu u dr Zaborniaka są już w pisane w tabelę ocen na wirtualnej uczelni, aby sprawdzić trzeba się zalogować i wejść na zakładkę "oceny/punkty" - mam nadzieję, że są same pozytywne - pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Ewelina21
Administrator
Dołączył: 01 Kwi 2008
Posty: 207
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Strzyżów
|
Wysłany: Pon 12:37, 21 Lip 2008 Temat postu: |
|
|
Wpisy u dr Zaborniaka będą dopiero w pierwszym tygodniu września!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Ewelina21
Administrator
Dołączył: 01 Kwi 2008
Posty: 207
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Strzyżów
|
Wysłany: Wto 15:34, 22 Lip 2008 Temat postu: |
|
|
Zaliczenie poprawkowe z przedmiotu "Wstęp do nauk administracyjnoprawnych" odbędzie się 13.09.2008 (sobota) o godz. 17:00 w sali 1.19. Osoby, które nie mają wpisu, mogą się zgłosić w tym terminie do dr Zaborniaka
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Ewelina21 dnia Pon 13:24, 18 Sie 2008, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Theme ACID v. 2.0.20 par HEDONISM
|